Lagkontakt

Dere lagkontakter er kanskje den viktigste ressursen av alle, i en klubb som Sandvika BBK. En meget viktig koordineringsfunksjon og bindeledd mellom spillere, trenere og klubbens ledelse.

Her vil vi bare liste en del sentrale oppgaver som det er viktig at blir koordinert for lagene. Utover dette kan man naturligvis legge til og vurdere ytterligere tiltak for bedre drift av laget, bedre sosial samhørighet m.m.

Lagkontakten skal føre og ajourholde en fortegnelse over spillerne på laget etter nærmere beskjed fra styret.

  • Lagkontakten skal påse at alle spillerne har nødvendig lisenser før sesongstart (for de lag som betaler individuelle lisenser). Bistand til dette kan fås fra styret. Faktura for innbetaling av lisens blir sendt direkte til foresatte. Mer informasjon om spiller lisens på NBBF sin nettside: https://www.basket.no/serie-og-turnering/lisens/
  • Lagkontakten skal, gjennom kontakten med materialforvalter, sørge for at laget har drakter til rådighet. Lagkontakten må gjennom sesongen ha oversikt over lagets draktsett, enten gjennom å holde draktsettet/draktsettene samlet, eller ved å føre oversikt over hvilke spillere som har hvilke drakter. Ved sesongslutt skal lagkontakten sørge for at alle draktene blir samlet inn og tilbakelevert til materialforvalter.
  • Lagkontakten må holde oversikten over lagets kamper. MinBasket appen gir god oversikt, og alle lagkontakter må laste ned denne på sin telefon. Lagkontakten sammen med trenerne sørge for at alle spillerne som skal spille kamper er registrert i lagoversikten, også dette i samarbeid med styret.
  • Dersom det er behov for å omberamme noen av lagets kamper, er lagkontakten ansvarlig for å kontakte Region Øst for å arrangere dette i henhold til de frister som gjelder. Prosedyren er beskrevet på Region Øst sine nettsider: https://www.basket.no/regioner/region-ost/seriespill-ost/omberamming-av-kamp/
  • Når laget har hjemmekamper har lagkontakten ansvar for:
    • å påse at laget stiller med personer til å bemanne sekretariatet som må sikre at kampen føres etter gjeldende regler i kampsystemet og at kampen avsluttes på riktig måte i systemet så resultatet lastes opp til MinBasket. Nærmere beskrivelse av oppgavene i forbindelse med kampavvikling finner man på vår nettside
      https://sbbk.no/sekretariat/
      https://sbbk.no/liveskjema/
    • Dersom laget har første kamp i BIP for dagen må banen rigges med sekretariat og lagbenker, og dersom laget har siste kamp må alt utstyr ryddes tilbake på lager
  • Lagkontakten skal, når det er nødvendig, hjelpe til med at spillerne får transport til lagets kamper. Dette gjøres vanligvis gjennom at spillere/foreldre kontaktes slik at det organiseres med kjøring eller kollektiv transport.
  • Hvis laget blir pålagt oppgaver i forbindelse med klubbens – eller samarbeidsklubben Bærum Baskets – ulike arrangementer, skal lagkontakten sørge for at laget får beskjed og at oppgavene blir fordelt slik at de løses på best mulig måte. Lagkontakten har ansvar for at de som er tildelt oppgavene blir minnet om disse, slik at de møter frem og tar hånd om oppgavene på best mulig måte.
  • Lagkontakten organiserer og administrerer eventuelle turneringsdeltakelser for laget, eventuelt i samarbeid med en representant for klubbens styre. Slike oppgaver innebærer påmelding, organisering av reise og opphold, påse at tilstrekkelig antall voksne følger laget m.v. Lagkontakten må sørge for at eventuelle egenandeler innbetales i tide.
  • Lagkontakten har ansvaret for å organisere kiosk-/kafeteriasalg i klubbens hjemmearenaer Bærum Idrettspark (og evt Rykkinnhallen) på de dagene som laget får tildelt slikt ansvar. Inntekten fra salget går både til lagene og til klubben, med hoveddelen til lagene. Lagene vil motta egen beskrivelse av oppgavene knyttet til dette ansvaret.
  • Lagkontakten oppfordres til å gi bidrag til klubbens Facebookside i form av informasjon, bilder og referater fra kamper, turer og annet. Gjerne ved å motivere spillere og/eller foreldre til å komme med stoff.
  • Lagkontakten kan med fordel delegere enkelte av de løpende oppgavene til andre foreldre. Hensikten med dette er ikke primært å avlaste lagkontakten, men å involvere flere foreldre rundt laget, samtidig som flere kan erfare at oppgavene er av overkommelig omfang. På denne måten kan man utvide støtteapparatet rundt laget, slik at lagånden og dermed spillernes opplevelse gjennom sesongen, blir best mulig, og dermed legger grunnlaget for rekruttering av tillitspersoner for kommende sesonger.

Lagkontakten har et tillitsverv i klubben og mottar ingen godtgjørelse. Dersom lagkontakten må ha avløsning i løpet av sesongen, eller midlertidig blir forhindret fra å ivareta sine oppgaver, må lagkontakten selv søke å finne en erstatter. Det må umiddelbart meldes til styret hvem dette er, eventuelt at det er umulig å finne en erstatter.